seaman

dotpay
geotrust

Rozmiary statków

Rozmiary statków

Handysize

Jak dotąd nie ma ścisłej definicji dla typu statku, nazwa Handysize odnosi się głównie do masowców (lub, chociaż rzadziej spotykane, do zbiornikowców, produktowców) o nośności około 15.000 - 35.000 ton. Powyżej tej nośności są statki typu Handymax o nośności 35.000 - 58.000 ton. Nie ma ścisłej definicji dla statków o wielkości poniżej 15.000 ton.

 

 

CZYTAJ WIĘCEJ

 

 

 


 

 

 

Handymax

Handymax lub Supramax jest stoczniowym określeniem na statki o nośności pomiędzy 35,000 a 60,000 ton - deadweight tonnage (DWT).







 


 

Seawaymax


Określenie Seawaymax odnosi się do statków, których maksymalna wielkość pasuje do śluz na rzece Świętego Wawrzyńca (St. Lawrence Seaway). Inna powszechną nazwą jest "jeziorowiec". Seawaymax'y mają z reguły 740 stóp (226 m) długości, 78 stóp (24 m) szerokości, oraz zanurzenie do 26 stóp (7.92 m).







 


 

Aframax

Aframax to tankowiec o nośności pomiędzy 80,000 dwt a 120,000 dwt.










Suezmax

Suezmax jest stoczniowym określeniem na statki, których rozmiar pozwala jeszcze na przejście kanałem Suezkim w stanie pełnym, załadowanym. Termin ten prawie zawsze jest używany w stosunku do tankowców. Od kiedy kanał nie ma już śluz jedynym ograniczeniem jest zanurzenie statku.






 


 

Panamax

Statek sklasyfikowany jako Panamax posiada maksymalne rozmiary dopuszczalne w tranzycie poprzez Kanał Panamski. Wymiary te wymuszają wymiary śluz oraz ich głębokość.








 


 

Malaccamax

Malaccamax jest stoczniowym określeniem statku którego rozmiary są największymi dopuszczalnymi do tranzytu poprzez cieśninę Malaka. Ograniczenia w wymiarach spowodowane są płyciznami występującymi w tej cieśninie, gdzie maksymalna głębokość wynosi 25 m i jest o 5m większa od głebokości występujących w cieśninie Sunda. W związku z tym Malamaxy nie mogą przeprawiać się przez tą cieśninę i muszą, w drodze do Australii, używać cieśniny Lombok.





 


 


Capesize

Capesize'y są statkami za dużymi na przejście Kanałem Panamskim. Do przemieszczania sie pomiędzy oceanami muszą płynąć poprzez Przylądek Dobrej Nadzei, Kanał Suezki lub Przylądek Horn.






 


 

VLCC

Zbiornikowiec ten jest statkiem przystosowanym do przewozu ładunków w postaci płynnej. Rozmiary podane są w dalszej części.



 

 

 

Źródło: en.wikipedia.org

 





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź