seaman

dotpay
geotrust

Supertankers

Supertankers

Supertankowce

Zbiornikowiec - statek przeznaczony do transportu płynów luzem. Statki przewożące ropę naftową są specjalną grupą statków stworzoną do tego ładunku. Ten typ jest czasem określany także jako tankowiec.

Wiadomości ogólne

Zbiornikowce mogą wahać się w wielkości oraz pojemności od kilkuset ton, w wypadku statków do obsługi małych portów i nadbrzeżnych osad, do kilkuset tysięcy ton, w wypadku statków o zasięgu długodystansowym. Wożą też szeroką gamę produktów, w tym:

  • Produkty węglowodorowe takie jak ropa naftowa, gaz płynny (LPG) oraz gaz płynny (LNG)
  • Chemikalia, takie jak amoniak, chlor, i monomer styrenu
  • Świeża woda
  • Wino

Zbiornikowce to stosunkowo nowe pojęcie, poczynając od ostatnich lat XIX wieku. Przed tym okresem, technologia przewożenia płynów nie była znana. Nie było też takiego zapotrzebowania na rynku. Głównie przewożono ładunki masowe. Jeżeli zdarzały się ładunki płynne, przewożone były w beczkach (cask) - stąd pojęcie "tonaż", która odnosi się do ilości przewożonych beczek (Tuns of wine, casks). Nawet woda pitna, niezbędna dla przetrwania załogi była składowana w beczkach.

W końcu, wraz z rozwojem branży paliwowej, koncerny naftowe zaczęły się rozglądać za środkiem transportu mogącym przewozić duże ilości paliw płynnych.Tak narodził się zbiornikowiec. Obecnie przewóz ładunków płynnych luzem jest najtańszy, dodatkowo wyposażenie terminali pozwala na operacje ładunkowe z każdym ładunkiem płynnym bez specjalnego przerabiania. Duże zbiorniki magazynowe na lądzie są używane do przechowywania produktów, aż będzie można podzielić je na mniejsze ilości oraz do dostarczenia do mniejszych klientów. Do przechowywania ładunków stosuje się także ogromne tankowce (FSO) stojące na kotwicach na całym świecie. Są to statki zdolne do przechowywania i operacji za/wyładunkowych na mniejsze zbiornikowce. Supertankowce są jedną z trzech metod preferowanych do transportowania dużych ilości paliw płynnych, wraz z rurociągami i transportem kolejowym. Jednakże stwarzają też największe zagrożenie katastrofą ekologiczną, zwłaszcza wyciekiem paliwa w momencie wypadku czy zderzenia. Exxon Valdez, Braer, wyciek ropy z tankowca Prestige, Torrey Canyon i Erika są najlepszymi tego przykładami.

Przewóz płynów w tamtym okresie wiązał się z wieloma problemami:

  • ładownie: na statkach z drewna nie było możliwości zapewnienia odpowiedniej szczelności i hermetyczności ładowni, pozwalających na zapobieganie przeciekom lub zepsuciu się ładunku. Dopiero użycie stali i zastosowanie poszycia z blachy rozwiązało ten problem.
  • ładowanie i rozładowanie: ładunki płynne muszą być pompowane - niezbędne było wymyślenie efektywnych pomp i systemów rurociągów aby transport zbiornikowcami mógł mieć w ogóle miejsce. Wczesne systemy oparte były na pompach parowych. Także urządzenia za/wyładunkowe w portach wymagały rozbudowy. Dotychczasowe rozładowywanie beczek za pomocą dźwigów było czasochłonne i mało efektywne.
  • efekt wolnych powierzchni: duża powierzchnia cieczy przelewająca się z burty na burtę podczas falowania jest bardzo niebezpieczna dla statku i jego stateczności. Podzielenie zbiorników na mniejsze przedziały rozwiązały częściowo ten problem.

Pojemność zbiornikowców

Zbiornikowce używane do przewozu paliw płynnych są klasyfikowane zgodnie z ich możliwościami - pojemnością.

W 1954 roku Shell zapoczątkował średnią ocenę stawek frachtowych (AFRA - average freight rate assessment) system, który klasyfikuje tankowce według ich rozmiarów. Aby było to niezależne narzędzie, Shell konsultuje je z  London Tanker Brokers’ Panel (LTBP). Początkowo statki podzielono na grupy i tak:  General Purpose zostały statki do 25.000 ton DWT; Medium Range dla statków między 25.000 a 45.000 DWT i Large Range dla największych ówcześnie statków, czyli większych niż 45.000 DWT. Po roku 1970 zaczęto budować jeszcze większe staki więc lista sie poszerzyła.

  • 10,000-24,999 dwt: General Purpose Tanker
  • 25,000-44,999 dwt: Medium Range Tanker
  • 45,000-79,999 dwt: Large Range 1 (LR1)
  • 80,000-159,999 dwt: Large range 2 (LR2)
  • 160,000-319,999 dwt: Very Large Crude Carrier (VLCC)
  • 320,000-549,999 dwt: Ultra Large Crude Carrier (ULCC)

 

Tankowce:

 Klasa  Długość  Szerokość  Zanurzenie Min. DWT
Max. DWT
 Seawaymax  226 m  24 m  7,92 m  10.000 m  60.000 m
 Panamax  294,1 m  32,3 m  12 m  60.000 m  80.000 m
 Aframax        80.000 m  120000 m
 Suezmax       16 m  120000 m  200000 m
 VLCC (Malaccamax)  470 m  60 m  20 m  200000 m  315000 m
 ULCC        320000 m  550000 m

 

Na prawie 380 statków te z przedzialu wielkości 279.000 do 320.000 DWT, są zdecydowanie najbardziej popularnym rozmiarem. Tylko siedem statków jest większych, a około 90 między 220.000 i 279.000.

 

Źródło: : en.wikipedia.org

 





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Pliki cookies  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź