seaman

dotpay
geotrust

Panamax

Panamax

Panamax - statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych umożliwiających żeglugę przez Kanał Panamski. Wielkość statku ograniczają wymiary śluz wodnych wynoszące 305 m długości; 33,5 m szerokości oraz 26 m głębokości (śluza Pedro Miguel 12,55 m). Typowy Panamax to masowiec lub kontenerowiec o maksymalnych wymiarach:


Wymiary

 

  • 294,1 m długości
  • 32,3 m szerokości
  • 12,0 m zanurzenia
  • 57,9 m wysokości od linii wodnej do najwyżej położonego punktu statku
  • typowa nośność statku o powyższych wymiarach nie przekracza 65 tysięcy DWT, kontenerowce mają pojemność do 5000 TEU.


Panamax



Ograniczenie wysokości wynika z faktu wybudowania w 1962 roku mostu nad kanałem - "Bridge of the Americas" ("Most Ameryk") łączącego obie Ameryki (prześwit pomiędzy dolną krawędzią mostu, a lustrem wody wynosi 61,3 m). Z uwagi na czasowe niedobory wody w jeziorze Gatún, służącej do napełniania śluz, władze kanału mogą ograniczyć dopuszczalne zanurzenie statku.

Nowoczesne statki przekraczające podane wymiary i nie mogące przepływać przez Kanał Panamski określa się czasami nazwą Post-Panamax. Polscy armatorzy posiadają (posiadały) w składzie swej floty m in. następujące Panamaksy: MS Orlęta Lwowskie, MS Legiony Polskie, MS Szare Szeregi, MS Armia Krajowa, MS Solidarność, MS Polska Walcząca, MS Bełchatów, MS Huta Sendzimira, MS Huta Katowice, MS Lake Anna (ex MS Ossolineum), MS Lake Arthur (ex MS Manifest PKWN), MS Turoszów.



Wyjątki


Statki o wysokości od 62.5 metra (205ft) mogą przechodzić tylko z odpowiednim pozwoleniem, uwzględniającym niski poziom wody pod mostem "Bridge of the Americas".

Statki, które przekraczają dopuszczalne rozmiary (maksymalna długość i szerokość) mogą przejść przez kanał tylko po wnikliwej inspekcji, pomiarach i wydaniu pozwolenia.

Podczas bardzo suchych sezonów, kiedy poziom wody na jeziorze Gatún jest bardzo niski, wymagania co do maksymalnego zanurzenia mogą zostać obniżone.

Najdłuższm statkiem, któy kiedykolwiek przechodził przez kanał był San Juan Prospector (obecnie Marcona Prospector), ore-bulk-oil carrier o rozmiarach: 296.57 metrów (973ft) długości i 32.3 metry (106ft) szerokości. Najszerszymi statkami były z kolei dwa okręty wojenne klasy North Carolina,  USS North Carolina(BB-55) i USS Washington(BB-56), których szerokość wynosiła 33.025 metry (108ft).



Wpływ na transport



Panamax ciągle jest najpopularniejszą konstrukcją statku. Coraz większą liczbę statków buduje się właśnie do granicy Panamax, w celu transportu maksymalnej ilości ładunku na jednym statku.

Coraz większa ilość statków o maksymalnej wielkości jest problemem dla kanału. Statek Panamax jest tak dopasowany, że wymaga dokładnej kontroli w śluzach, co może spowodować wydłużenie czasu przejścia przez śluzę oraz ogranicza czas przejścia tylko do warunków dziennych. Ponieważ największe statki nie mogą bezpiecznie przejść w Gaillard Cut, kanał opracował skuteczny system "one-way". Statki ustawiane są w konwoje i przechodzą przez kanał naprzemiennie raz w jedną raz w drugą stronę.

Wiele nowoczesnych statków, znanych jako post-Panamax'y, jest o wiele większych (a więc nie można korzystać z kanału).

Ma to miejsce w przypadku supertankowców i największych nowoczesnych kontenerowców; wiele towarów masowych, takich jak ziarna przewozi się zatem przede wszystkim na statkach Panamax (lub sub-Panamax). Supercarierry Amerykąńskiej marynarki wojennej są również klasy post-Panamax. Dla przykładu lotniskowiec klasy Nimitz ma 333 metrów (1092ft) długości całkowitej, szerokości 41 metrów (134ft), podczas gdy pokład startowy samolotów ma 76.8 metrów (252ft) szerokości.


Rozwój


Od początku lat 30tych, zaczęto naciskać na projekt nowych śluz w kanale Panamskim pozwalającym skrócenie czasu oczekiwania statków oraz na przejście większych jednostek. W październiku 2006 roku projekt rozbudowy kanału Panamskiego został zaakceptowany.


Post-Panamax



Post-Panamax lub "over-panamax" jest określeniem statku większego od Panamaxa, którego rozmiary nie pozwalały na przejście kanałem. Jednak w roku 2006 ACP (Panama Canal Authority) we wsparciu z Electoral Tribunal przeprowadziło referendum wśród obywateli Panamy. Głosowanie dotyczyło rozbudowy kanału. Rozbudowa została zaakceptowana 78% głosów i projekt wszedł w fazę wykonania. Obiczono, że inwestycja pochłonie około 5,3 miliarda dolarów US i zajmie 11 lat.

Po rozbudowie, zakłada się, że kanał Panamski pomieści statki do 12000 TEU (obecnie 5000 TEU). Przebudowa potrwa najprawdopodobniej do roku 2014. Trzeci zestaw śluz, 427 m (1,400 stóp) długość, 55 m (180 stóp) szerokość, z głębokością 18,3 m (60 stóp) będzie uzupełnieniem do istniejących już dwóch setów śluz.

Porównanie rozmiarów:

Klasa Panamax Panamax II
Długość 1050 ft (320.04 m) 1400 ft (426.72 m)
Szerokość 110 ft (33.53 m) 180 ft (54.86 m)
Zanurzenie 41 ft (12.50 m) 60 ft (18.29 m)
TEU 5000 12000

 
   

Źródło: : en.wikipedia.org





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Pliki cookies  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź