seaman

dotpay
geotrust

Pilot

Pilot

 

Pilot

 

 

 

Pilot jest marynarzem przeprowadzającym statki poprzez niebezpieczne lub zatłoczone wody, takie jak porty i ujścia rzek. Jednak pilot jest tylko doradcą, a kapitan w dalszym ciągu pozostaje, w aspekcie prawnym, odpowiedzialny za statek.

 

 

Pilotaż jest jednym z najstarszych, najmniej znanych zawodów, a mimo to jest jednym z najważniejszych w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego. Ekonomia i zagrożenie dla środowiska ze strony dzisiejszych dużych statków towarowych czyni rolę pilota bardzo istotną.

 

 
INFORMACJE OGÓLNE
Inne nazwy : Pilot
Dział : Nie dotyczy
Odpowiada przed : Kapitanem
Dyplom : Certyfikat pilotażu
Obowiązki : Doradztwo w zakresie przeprowadzenia statku przez akweny oraz zacumowanie w porcie
Wymagania : Dyplom Kapitana Ż. W.

 


HISTORIA



Początki słowa "Pilot" prawdopodobnie wywodzi się od łacińskiego słowa pilota, lub pedota, liczba mnoga Pedon co tłumaczone było jako wiosła. Istnieją dowody, że również było używane słowo pylotte, jako odmiana pedota. Słowo pochodzi z ok. 1520-1530.

Funkcje pracy pilota wywodzą się starożytnej Grecji i czasów rzymskich, gdy lokalnie doświadczonych kapitanów portu, głównie miejscowych rybaków, zatrudniano przy wprowadzaniu statków wpływających do portów, aby bezpiecznie je doprowadzić do nabrzeża. Ostatecznie, w związku z koniecznością uregulowania aktem prawnym pilotażu i zapewnieniu pilotom odpowiedniego ubezpieczenia, porty zaczęły licencjonować swoich pilotów, dla każdego portu osobno.

Chociaż licencjonowani przez port do działania w ramach jego jurysdykcji, piloci na ogół pracowali na własny rachunek, co oznacza, że musieli mieć szybki transport dowożący ich do statków wpływających do portów. Piloci często wystawiali więc podwójny rachunek, jeden za pilotaż a drugi za wykorzystanie własnej łodzi rybackiej do przywiezienia pilota na burtę. Ale łodzie rybackie były ciężkie i wypełnione sprzętem rybackim, a więc tym samym było zapotrzebowanie na nowy typ łodzi. Wczesne łodzie były przerabiane na jedno- lub dwumasztowy zwykły kuter, później zaś na specjalny kuter pilotowy. Były to bardzo efektywne lekkie łodzie napędzane jednym żaglem , z dużą stromą stępką wychodzącą pod dużym kątem, co pozwalało na zwiększenie zanurzenia przy duzych prędkościach i zmniejszenie przy zwalnianiu.

Jeżeli wierzyć legendom, pierwszym oficjalnym pilotem Kanału Bristolskiego był kapitan barki George James Ray. Mianowany przez Korporację Bristol w maju 1497, posiadał uprawnienia na pilotaż z Bristolu aż na wody otwarte. W 1837 Pilot George Ray wprowadził statek SS "Great Western", a w 1844 roku William Ray pilotował największy na te czasy statek SS "Great Britain", wychodzący w swoją dziewiczą podróż. W dniu 20 czerwca 1885, Joseph Henderson został specjalnie wyznaczony do eskortowania francuskiego statku "Steamer Isere", załadowanego Statuą Wolności, w drodze do portu Harbor Island w Nowym Jorku. To wydarzenie wraz z rysunkiem Hendersona zostało opublikowane w gazecie "New York Times".


ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI



Wejście na pokład jest trudne, gdyż oba statki poruszają się i nie można sobie pozwolić na zatrzymanie się lub nadmierne spowolnienie. Rozmiar i masa sprawia, że duże statki są bardzo trudne w manewrowaniu; droga hamowania superzbiornikowca jest zazwyczaj w milach (kilometrach), a nawet niewielki błąd w decyzji może spowodować wielomilionowe szkody. Z tego powodu wymagane jest wiele lat doświadczenia na morzu, aby zakwalifikować się jako pilot.

Dotychczas najtrudniejszą częścią każdej podróży statku jest przejazd przez wąskie tory wodne prowadzące do portów i końcowe cumowanie statku.

Pilot posiada doświadczenie w obsłudze dużych statków na wodach zamknietych oraz jest ekspertem na temat portu. Oprócz udzielania porad i lokalnej wiedzy, pilot także zwalnia kapitana od nacisków ekonomicznych, które mogą zagrażać bezpieczeństwu. Zajmuje się komunikacją z holownikami, stacjami brzegowymi czy innymi pilotami. Zamiast być częścią załogi, pilot jest tylko zatrudnionym na zlecenie, nie ma więc nad soba presji armatora ale odpowiada przed zarzadem portu. Jednak kapitan statku, który zawija ciągle do tych samych portów, takich jak prom, mogą być licencjonowani jako piloci na te porty i nie ma wtedy potrzeby brania pilota.

Pilot wchodzi na statek z łodzi lub z helikoptera. Z łodzi wspina się po trapie pilotowym na pokład najwiekszych statków, nawet kilkanaście metrów w górę. Po wyjściu statku z portu, łódź pilotowa zabiera pilota z powrotem na ląd po upenieniu się, że statek jest juz na bezpiecznych wodach.

Piloci wykorzystują technikę pilotażu polegającą na określeniu swojej pozycji względem pobliskich wizualnych punktów odniesienia oraz wiedzy na temat lokalnych pływów, falowania, prądów, głębokości i mielizn, które nie są łatwo rozpoznawalne na mapach morskich. Wymagane jest w tym temacie doświadczenie i znajomość lokalnych warunków.

Oprócz doświadczenia i szkoleń okresowych kapitanów, piloci otrzymują również specjalne kształcenie ustawiczne, podtrzymujące ich umiejętności, tak potrzebne w ich zawodzie. Piloci są wymagani przez lokalne prawo w większości dużych portów morskich na świecie, zwłaszcza dla dużych statków. .


Kwalifikacje pilota



Osoby zajmujące stanowisko pilota z reguły muszą wykazać się odpowiednimi kwalifikacjami udokumentowanymi dyplomem kapitana wydanym przez urząd morski.

Dodatkowo odbyć niezbędną praktykę na danym akwenie lub porcie zakończoną odpowiednim egzaminem.



Źródło:  en.wikipedia.com





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Pliki cookies  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź