seaman

dotpay
geotrust

"Zodiak" przekazany komandosom GROM-u

"Zodiak" przekazany komandosom GROM-u

Przez prawie 40 lat służył kartografom z Urzędu Morskiego, a teraz będą się na nim szkolić komandosi GROM-u. Statek "Zodiak" ma już nie tylko nowe zadania i swojego następcę - Zodiaka II zbudowanego przez Remontowa Shipbuidling

W poniedziałek w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego przy Nabrzeżu MewMapka w Gdańsku nastąpiło przekazanie statku "Zodiak" Jednostce Wojskowej Nr 2305, znanej powszechnie jako GROM. Zodiak będzie wykorzystywany do szkolenia w zakresie fizycznego zwalczania terroryzmu.

- Cieszę się bardzo, iż statek, który dzielnie służył naszemu urzędowi przez 38 lat, umożliwiał administracji morskiej zapewnianie bezpieczeństwa hydrograficznego podległego nam fragmentu obszarów morskich oraz odpowiedniego oznakowania nawigacyjnego torów i kotwicowisk, nadal będzie przydatny i eksploatowany, już w inny, aczkolwiek nadal bardzo pożyteczny sposób. Oddajemy go w bardzo dobre ręce! - mówił kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Czytaj więcej na trojmiasto.pl

W intencji ofiar promu „Jan Heweliusz”

W intencji ofiar promu „Jan Heweliusz”

W czwartek (14 stycznia) przypada 28. rocznica zatonięcia promu „Jan Heweliusz”. To największa katastrofa morska w powojennej historii polskiej marynarki handlowej. W związku z sytuacją epidemiczną w tym roku zrezygnowano z uroczystego Apelu Pamięci ofiar tragedii, który się odbywał na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie.

– Niemniej jednak, jak co roku, chcielibyśmy uczcić pamięć tych, którzy zginęli w tej katastrofie, dlatego zachęcamy wszystkich do składania wieńców i zapalania zniczy pod pomnikiem „Jan Heweliusz – pamiętamy” – podkreśla Fundacja Ludziom Morza.

Czytaj więcej na 24kurier.pl

Statki coraz częściej atakowane przez piratów

Statki coraz częściej atakowane przez piratów

Liczba aktów piractwa na statkach wzrosła w 2020 r. o 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, co jest spowodowane rekordowym wzrostem porwań u wybrzeży Afryki Zachodniej – przekazało Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB ) w opublikowanym w środę dorocznym raporcie.

Łącznie zarejestrowano 195 aktów piractwa i napadów z bronią w ręku, w porównaniu ze 162 w 2019 roku - podało biuro z siedzibą w stolicy Malezji, Kuala Lumpur.

Spośród 135 marynarzy porwanych na całym świecie 130 uprowadzono w Zatoce Gwinejskiej, u wybrzeży Afryki Zachodniej, co jest rekordem w tym rejonie. Zatoka Gwinejska stała się w ostatnich latach nowym epicentrum piractwa na świecie. Zwiększenie liczby porwań świadczy o "wzmocnieniu możliwości piratów z Zatoki Gwinejskiej - dochodzi do większej liczby ataków i dalej od wybrzeży" - wskazał cytowany w raporcie dyrektor biura Michael Howlett.

Czytaj więcej na wnp.pl

Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Rozpoczęły się prace projektowe gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. To kolejny etap przygotowań do budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) na Zatoce Gdańskiej. Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi miał on rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.

Projektowane odcinki gazociągu Gustorzyn - Wicko będą miały łączną długość ok. 214 km, a ich trasę zaplanowano na terenie dwóch województw - pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Inwestycja będzie realizowana w podziale na dwa etapy: Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

Czytaj więcej na biznes.trojmiasto.pl

Przechwycono podwodną narko-łódź

Przechwycono podwodną narko-łódź

Meksykańska marynarka wojenna przechwyciła na Pacyfiku podwodną narko-łódź. Mafijni bossowie z Ameryki Południowej coraz częściej wykorzystują te jednostki do przemytu narkotyków.

Tym razem do przechwycenia doszło podczas operacji powietrznej i morskiej wzdłuż wybrzeża Bahias de Huatulco w południowo-zachodnim stanie Oaxaca w Meksyku. Zgodnie z oświadczeniem Sekretariatu Marynarki Wojennej, samolot King Air rozpoznał jednostkę poruszającą się na północ.

Załoga samolotu powiadomiła dowództwo, które przysłało jednostki nawodne. Marynarze dokonali abordażu. Aresztowali czteroosobową załogę łodzi i zabezpieczyli 106 paczek kokainy.

Czytaj więcej na menway.interia.pl

Meksyk: 27 stycznia rozprawa ws. polskiego kapitana.

Meksyk: 27 stycznia rozprawa ws. polskiego kapitana.

Meksykański sąd wyznaczył termin kolejnej rozprawy w procesie aresztowanego od półtora roku polskiego kapitana Andrzeja Lasoty - dowiedział się reporter RMF FM. Mają być na niej przesłuchani eksperci dziedziny prawa i transportu morskiego. Nie wiadomo jednak, czy dotrą do Cuidad Victoria. Dwóch z nich ma przylecieć z Wielkiej Brytanii, która wczoraj wprowadziła całkowity lockdown. Bliscy kapitana i jego współpracownicy zadają sobie pytanie, co w tej sprawie zrobi sąd.

Początkowo sąd zgodził się na przesłuchania ekspertów za pośrednictwem wideokonferencji, ale po zażaleniu miejscowej prokuratury zrezygnował z zeznań w tej formie. Mimo że jeszcze dwa tygodnie temu pracownicy sądu testowali łącza wideo z Wielką Brytanią. Sędziowie mogą więc odroczyć rozprawę na jeszcze inny termin, albo uznać, że eksperci, o których powołanie wnioskowali obrońcy kapitana, po prostu się nie stawili i prowadzić proces bez wysłuchania ich opinii. Zdaniem rodziny kapitana będzie to oznaczało brak możliwości obrony w pełnym wymiarze, co ułatwi skazanie kpt. Andrzeja Lasoty. Jego żona, która już drugi rok walczy o uwolnienie męża lub chociaż jego prawo do godnego procesu, kwituje sprawę w krótkiej rozmowie telefonicznej jednym zdaniem: Nie wiem, czy mi wystarczy sił, żeby to wszystko wytrzymać. Za Mariolą Lasotą i jej dziećmi drugie święta Bożego Narodzenia bez najbliższej osoby przy wigilijnym stole.

Czytaj więcej na www.rmf24.pl

Zobacz, jak pracuje załoga holownika portowego

Zobacz, jak pracuje załoga holownika portowego

Zarówno kapitan, marynarz, jak i mechanik tworzą jedność na holownikach, które odpowiedzialne są m.in. za bezpieczne wprowadzanie i wyprowadzanie dużych statków z portu. Ich praca nie należy do najłatwiejszych, ale na pewno daje dużo satysfakcji. Mimo wszystko nie tak łatwo zostać kapitanem na tak odpowiedzialnych jednostkach pływających.

Każdy dowodzący statkiem morskim wpływającym do portu napotyka trudności wynikające z nieznajomości parametrów nawigacyjnych basenu, w którym statek ma się poruszać. Konsekwencją tego może być kolizja z innymi jednostkami pływającymi lub z nabrzeżem portowym. Wtedy do akcji wkraczają holowniki, które odpowiedzialne są za to, by statek bezpiecznie dotarł do miejsca docelowego.

Czytaj więcej na biznes.trojmiasto.pl

Gorąco w Zatoce Perskiej. Iran przechwycił tankowiec

Gorąco w Zatoce Perskiej. Iran przechwycił tankowiec

Irański Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej przejął południowokoreański tankowiec. O sprawie poinformowały media w Iranie. Oficjalnym powodem zatrzymania statku było "zanieczyszczanie przez jednostkę Zatoki Perskiej chemikaliami".

Przechwycony przez Iran statek został zidentyfikowany jako tankowiec Hankuk Chemi. Jak podaje agencja Reutera, miał przewozić ponad 7200 ton etanolu. Jednostka została skierowana do portu w Bandar Abbas.

Czytaj więcej na o2.pl

Baba na statku – marynarzom lżej

Baba na statku – marynarzom lżej

Przez stulecia obecność pań na morzu uznawano za nieszczęście, choć starożytni pisali, że w razie sztormu naga kobieta, wystawiając się do wiatru, może… uciszyć burzę. Mimo to kobiet na statkach nie brakowało. Choć nie zawsze trafiały na nie z własnej woli.

W powszechnej opinii płeć piękną uważano za zbyt słabą do morskiej tułaczki, przesadnie strachliwą i skłonną do histerii, a w dodatku działającą na mężczyzn demoralizująco. A jednak – mimo wielu przesądów i zakazów – kobiety przebywały na statkach w różnych rolach. Czasem zgodnie z własną rolą, często wbrew niej. Wiązały swój los z morzem i mężczyznami różnej profesji, którzy na nie wypływali.

Czytaj więcej na turystyka.wp.pl

Marynarzom wstęp wzbroniony

Marynarzom wstęp wzbroniony

Kiedy w chińskim porcie załogę kontenerowca przywitał pracownik ubrany jak astronauta, Justyna zrozumiała, że koronawirus to nie są żarty. W miasteczku zmarło pięć osób, więc nie było mowy, żeby nawet na chwilę zejść na ląd. W kolejnym porcie to samo. I tak miesiącami. Tak jak tysiące marynarzy zaczęła się zastanawiać, czy kiedykolwiek wróci do domu.

Umowę z armatorem podpisał czwartego stycznia. Zazwyczaj Paweł wyjeżdżał na cztery miesiące, ale tym razem mogło przedłużyć się do pięciu. Na trasie statku zaplanowano rozładunki na wybrzeżu zachodniej Afryki, a tam nie zawsze wszystko sprawnie działa. Czasami trzeba dać łapówkę, żeby szybciej wejść do portu, a i tak się schodzi. Jak wróci, to dokończy budowę domu. Kiedy pakował bagaże, to mieli już z żoną wylane fundamenty. Wszystko z kredytu na 30 lat.

Czytaj więcej na onet.pl

"Biegun Północny" - rosyjski statek badawczy o oryginalnej konstrukcji

"Biegun Północny" - rosyjski statek badawczy o oryginalnej konstrukcji

Rosjanie z powodzeniem zwodowali swoją najnowszą myśl technologiczną – potężny statek badawczy nazwany „Biegunem Północnym”. Potężna jednostka o charakterystycznym wyglądzie ma być na stałe umieszczona na wysokich wodach arktycznych.

"Biegun Północny" to jedna z największych obecnie istniejących platform naukowych, która trafi na skute lodem wody arktyczne. Statek o oryginalnie zaprojektowanym, okrągłym i wysokim kadłubie został wykonany ze specjalistycznej stali o wysokiej wytrzymałości.

Czytaj więcej na nt.interia.pl





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Pliki cookies  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź