seaman
seaman - all about work at sea

dotpay
geotrust

Żagle 2021. Pierwszy żaglowiec zacumował w Szczecini

Żagle 2021. Pierwszy żaglowiec zacumował w Szczecini

Pierwsza jednostka już przypłynęła do Szczecina - to litewski Brabander. Jachty i żaglowce będą sukcesywnie przypływać do grodu Gryfa po zakończonych Regatach Bałtyckich.

A już w piątek o godz. 16 oficjalnie rozpocznie się trzydniowe wydarzenie „Żagle 2021”, które zagości na Wałach Chrobrego, bulwarach oraz Łasztowni.

Czytaj więcej na 24kurier.pl

Niezwykłe odkrycie na dnie morza. Ma 2200 lat

Niezwykłe odkrycie na dnie morza. Ma 2200 lat

Archeolodzy znaleźli na dnie Morza Śródziemnego wrak statku datowany na 2200 lat. Mierząca ponad 25 m długości galera znajdowała się w Heraklejonie – starożytnym egipskim mieście, które zostało pochłonięte przez morze ok. VII w. n.e.

Na wrak okrętu wojskowego natrafili nurkowe z francusko-egispskiej misji archeologicznej. Statek miał płaskie dno i stępkę typowe dla jednostek pływających w antyku po Nilu. Był napędzany za pomocą dużego żagla i wioseł. Konstrukcja łączyła w sobie greckie i egipskie techniki, a do jej budowy wykorzystano częściowo drewno z odzysku.

Czytaj więcej na tech.wp.pl

Nowa seria znaczków: Polskie transatlantyki

Nowa seria znaczków: Polskie transatlantyki

Poczta Polska wprowadziła do obiegu serię znaczków "Polskie transatlantyki". Widnieją na nich 3 polskie przedwojenne transatlantyki: SS Polonia, SS Pułaski i SS Kościuszko. Autorką projektów znaczków jest Marzanna Dąbrowska. Statki namalował marynista Adam Werka.

SS Polonia powstał w 1910 r. w Glasgow. Pod banderę polską przeszedł w 1930 r. Trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego (PTTO), które w 1934 r. przekształcono w spółkę Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL). Polonia obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork. Od 1933 r. statek skierowano na tzw. linię palestyńską Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca. Statek pływał też jako wycieczkowiec. Parowiec wycofano ze służby w 1939 r.

Czytaj więcej na kopalniawiedzy.pl

Sejm znowelizował ustawę o pracy na morzu

Sejm znowelizował ustawę o pracy na morzu

W piątek posłowie jednogłośnie poparli nowelizację ustawy o pracy na morzu, która wdraża do polskiego porządku prawnego konwencję MCL, gwarantującą ochronę praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek. Za uchwaleniem ustawy głosowało 445 posłów, nikt nie był przeciw i nikt się nie wstrzymał od głosu.

Chodzi o ustawę zmieniającą ustawę o pracy na morzu (druk sejmowy nr 1342), która implementuje do polskiego prawa zmiany wynikające z poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. (Konwencja MLC). Poprawki mają podnieść poziom ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek i spowodowanego nim wymuszonego uwięzienia marynarzy na statku lub poza nim.

Czytaj więcej na prawo.pl

Przesądy na morzu

Przesądy na morzu

Skąd się wzięły przesądy i w co wierzyli przez stulecia żeglarze i marynarze? Czy dzisiaj ludzie morza są przesądni? O tym można było usłyszeć na spotkaniu w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie pod koniec czerwca br. Prelekcję na temat morskich przesądów wygłosiła Ludmiła Kopycińska, od ponad 30 lat przewodnik miejski, ale też były wieloletni pracownik szczecińskiego portu. Pani Ludmiła zaczynała karierę zawodową w eksploatacji floty pomocniczej, a później zajmowała się marketingiem w ówczesnym Zarządzie Portu Szczecin-Świnoujście SA. Gospodarka morska leży jej na sercu do dzisiaj. Na spotkaniach zawsze powtarza: „Port jest mój i nikt mi go nie odbierze…”.

– Pamiętam, że gdy pracowałam w eksploatacji floty Transoceanu i organizowałam odprawę graniczno-celną, w przypadku jednego z kapitanów musiałam ją wyznaczać na godzinę „zerową”, bo nie było sposobu, żeby w piątek wyszedł swoim statkiem z portu w Szczecinie – wspominała pani Ludmiła. – Zresztą nie on jeden.

Czytaj więcej na 24kurier.pl

Zasłużeni Pracownicy Morza dostaną sporo zniżek

Zasłużeni Pracownicy Morza dostaną sporo zniżek

Osoby posiadające Odznakę Honorową Zasłużony Pracownik Morza będą mogły skorzystać ze zniżek w firmach żeglugowych, czy Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. W czwartek porozumienia o współpracy partnerskiej podpisał z kilkoma podmiotami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

"Dziękuję wszystkim pracownikom gospodarki morskiej i administracji morskiej, a także przedstawicielom firm i stowarzyszeń za ich poświęcenie oraz działania na rzecz rozwoju i ochrony morza. Pełnicie misję o ogromnym znaczeniu dla nas wszystkich, dlatego dzisiejsze wydarzenie należy traktować jako wyraz wdzięczności" - powiedział wiceminister Gróbarczyk.

Czytaj więcej na pulshr.pl

Polskie jednostki z nagrodą "Statek Roku"

Polskie jednostki z nagrodą "Statek Roku"

Renomowane australijskie wydawnictwo periodyków fachowych Baird Maritime nadało tytuł Statku Roku 2020 - World Best Multi-Purpose Workboat 2020 - zaprojektowanym przez należące do Holdingu Remontowa - Remontowa Marine Design & Consulting i zbudowanym w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie bliźniaczym jednostkom Zodiak II i Planeta I.

Te zaprojektowane przez polskie biuro, zbudowane przez polską stocznię dla polskiego armatora supernowoczesne, wielofunkcyjne jednostki pracują już na rzecz bezpieczeństwa naszych portów i szlaków żeglugowych. Nagrodzone jednostki, uznane przez wydawcę Baird Maritime za najciekawsze na świecie w swojej kategorii w roku 2020, unaoczniają rzeczywisty potencjał polskiego przemysłu okrętowego, o którym wiedza z trudem przebija się do szerszej opinii publicznej.

Czytaj więcej na biznes.trojmiasto.pl

Mieli zakaz opuszczania portu. Wypłynęli

Mieli zakaz opuszczania portu. Wypłynęli

Statek towarowy miał zakaz opuszczania portu z powodu niespełniania wymogów bezpieczeństwa. Mimo to statek wypłynął i… zatonął. Zaginęło co najmniej 15 osób.

Statek towarowy mimo nakazu zatrzymania wypłynął z portu i zatonął u wybrzeży Liberii – podał w niedzielę komisarz ds. morskich tego kraju. Trwa akcja poszukiwawcza co najmniej 15 osób - dowiedział się "Le Figaro" od lokalnej straży przybrzeżnej.

 Czytaj więcej na o2.pl

Film na niedzielę

Film na niedzielę

Awaria układu sterowania może być przyczyną kolizji tankowca i statku towarowego

Statek wycieczkowy zawrócony - utknęło 3 tys. pasażerów

Statek wycieczkowy zawrócony - utknęło 3 tys. pasażerów

Tuż przed wypłynięciem w rejs, okazało się, że jeden z pasażerów wycieczkowca World Dream jest zakażony koronawirusem. Statek zawrócono. W ramach środków bezpieczeństwa załodze oraz pasażerom - czyli prawie 3 tys. osób - nakazano pozostać w kabinach.

Test PCR na obecność koronawirusa przeprowadzony u 40-letniego pasażera w niedzielę tuż przed wypłynięciem statku dał pozytywny wynik. Mężczyznę zabrano z pokładu i przewieziono do szpitala - poinformowała w środę rada turystyki w Singapurze. Na pokładzie liniowca World Dream pozostało 1646 pasażerów oraz 1249 członków załogi. Wszystkim nakazano pozostać w swoich kabinach. Posiłki dostarczane są im pod drzwi.

Czytaj więcej na wydarzenia.interia.pl

100 zakażeń koronawirusa na brytyjskim lotniskowcu

100 zakażeń koronawirusa na brytyjskim lotniskowcu

Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth odbywa właśnie swoją pierwszą misję morską. Zakażenia wykryto nie tylko na jego pokładzie, ale także na innych okrętach wchodzących w skład grupy uderzeniowej.

Na HMS Queen Elizabeth wykryto 100 przypadków COVID-19. Zakażenia wykryto też na innych okrętach wchodzących w skład kierowanej przez lotniskowiec grupy uderzeniowej. Na jednostkach wchodzących w skład grupy znajduje się łącznie ok. 3700 osób.

Brytyjski minister obrony Ben Wallace powiedział, że cała załoga uczestnicząca w misji otrzymała dwie dawki szczepionki przeciw COVID-19 i ognisko zostało opanowane. - W ramach rutynowych testów niewielka liczba członków załóg lotniskowcowej grupy uderzeniowej uzyskała pozytywny wynik testu na obecność COVID-19. Grupa będzie nadal wykonywać swoje zadania operacyjne i nie ma to żadnych skutków dla misji - zapewniła rzeczniczka ministerstwa. Dodała, że w ramach podjętych działań marynarze noszą maseczki i zachowują dystans.

Czytaj więcej na onet.pl

Zawisza Czarny pływa już 60 lat

Zawisza Czarny pływa już 60 lat

15 lipca 2021 roku Zawisza Czarny, największy skautowy żaglowiec na świecie, obchodzi 60-lecie podniesienia bandery. Dzięki niedawno przeprowadzonemu kompleksowemu remontowi jednostka wciąż pozostaje w czynnej służbie i pomaga harcerzom popularyzować żeglarstwo. W rejsie na Zawiszy może wziąć udział każdy zainteresowany.

Zawisza Czarny na co dzień cumuje w Gdyni przy Nabrzeżu PrezydentaMapka, jednak w sezonie letnim można go spotkać głównie na morzu.

Jednostka do tej pory pływa w rejsach stażowo-szkoleniowych, zabierając na pokład młodzież, harcerzy, kluby i szkoły żeglarskie. Organizowane są także rejsy międzynarodowe, a na koncie żaglowca jest również podróż dookoła świata.

Czytaj więcej na trojmiasto.pl

Podejrzane pęknięcia odkryte na wraku promu "Estonia"

Podejrzane pęknięcia odkryte na wraku promu "Estonia"

Eksperci badający wrak promu "Estonia", który zatonął na Morzu Bałtyckim w 1994 roku, odkryli w jego kadłubie dwa nieznane wcześniej pęknięcia o długości 10-15 metrów - potwierdził w poniedziałek Jonas Baeckstrand ze Szwedzkiej Komisji ds. Badania Wypadków (SHK).

Statek zatonął w pobliżu fińskiej wyspy Uto w nocy z 27 na 28 września 1994 roku, pochłaniając 852 ofiary. Wśród nich najwięcej było obywateli szwedzkich - 501. Ocalało jedynie 137 osób.

Baeckstrand w rozmowie z agencją TT nazwał odkrycie interesującym, przestrzegł jednak, aby "nie przeceniać pierwszych danych przed uzyskaniem pełnego obrazu stanu wraku". Na razie nie jest jasne, czy pęknięcia powstały w związku z katastrofą, czy już po zatonięciu statku.

Czytaj wiecej na onet.pl

Sunday's movie

Sunday's movie

1928 FILM NIEMY Z OKRESU I WOJNY ŚWIATOWEJ "Q SHIPS"

Mija 60 lat od jądrowej awarii radzieckiego K-19

Mija 60 lat od jądrowej awarii radzieckiego K-19

Pierwszy radziecki okręt podwodny przenoszący pociski balistyczne, a napędzany siłownią jądrową, K-19, był konstrukcją o tyle nowoczesną, co zawodną. Zanurzenie reaktorów nuklearnych wraz z marynarzami okazało się katastrofalne w skutkach na tyle, że o wydarzeniach z 1961 r. powstał nawet film z Harrisonem Fordem i Liamem Neesonem.

Atomowe okręty podwodne mogą wzbudzać zachwyt, ale także i strach. Stumetrowa metalowa puszka, w której załoga wraz z reaktorami atomowymi zanurza się na 300 m - to brzmi groźnie. I niejednokrotnie takie bywało, o czym przekonali się m.in. marynarze z radzieckiego K-19, którzy w zaledwie kilka lat od zwodowania zyskał w radzieckiej marynarce przydomek “Hiroszima”. Wszystko przez tragiczne wydarzenia z 4 lipca 1961 r., kiedy to podczas jednego z rejsów doszło do rozszczelnienia reaktora.

Czytaj więcej na komputerswiat.pl

Pirackie wody Zatoki Gwinejskiej

Pirackie wody Zatoki Gwinejskiej

To pierwszy przypadek osądzenia morskich bandytów w tym kraju. Wody Zatoki Gwinejskiej, która jest głównym szlakiem handlowym, są obecnie miejscem licznych uprowadzeń załóg floty handlowej.

Siedmiu Nigeryjczyków, dwóch Togijczyków i jeden Ghańczyk, zostało postawienych przed sądem za „piractwo morskie, umyślną przemoc i grupę przestępczą”. Ghańczyk został skazany w poniedziałek na 20 lat więzienia. Jeden obywatel Togo został uniewinniony, a ośmiu pozostałych otrzymało kary od 12 do 15 lat.

Grupa została oskarżona o atak na tankowiec G-DONA 1 w nocy 11 maja 2019 roku. „Ludzie powinni zrozumieć, że piractwo i rozboje na morzu będą karane. A za te przestępstwa na morzu będziemy bezkompromisowi” – powiedział dziennikarzom prokurator Kodjo Gnambi Garba.

Czytaj więcej na radioem.pl

Zatrzymanie statku Lekarzy bez Granic

Zatrzymanie statku Lekarzy bez Granic

Międzynarodowa organizacja pozarządowa Lekarze bez Granic (MSF) poinformowała, że jej statek ratujący migrantów na Morzu Śródziemnym został w piątek przejęty na Sycylii z pobudek politycznych.

Statek „Geo Barents” skonfiskowano w sycylijskiej miejscowości Augusta podczas inspekcji przeprowadzonej przez lokalne służby. Organizacja MSF poinformowała w oświadczeniu, że mimo iż jest skłonna spełnić wymagania władz, takie inspekcje „są okazją do realizacji celów politycznych pod przykrywką procedur administracyjnych”.

Czytaj więcej na tvp.info

Śmieci mają trafiać do portów, a nie do morza

Śmieci mają trafiać do portów, a nie do morza

Szacuje się, że około jedna trzecia odpadów trafiających do akwenów Unii Europejskiej pochodzi ze źródeł morskich, w tym głównie ze statków. Samych plastikowych śmieci zrzucają one do oceanów od 4,8 mln ton do 12,7 mln ton rocznie.


Zapobieganie zanieczyszczeniu wód ma ułatwić dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków. Czas na jej transpozycję mieliśmy do 28 czerwca br. W miniony piątek projekt ustawy, która wdroży do polskiego porządku niezbędne rozwiązania, trafił do konsultacji i opiniowania.

Czytaj więcej na serwisy.gazetaprawna.pl

Film na niedzielę

Film na niedzielę

Pożar na Zatoce Meksykańskiej po pęknięciu gazociągu

Prezydent Duda chwali w Gdańsku okręty

Prezydent Duda chwali w Gdańsku okręty

Do 2015 roku mówiono, że [zbudowanie okrętu] w Polsce jest niemożliwe - mówił w czwartek podczas wizyty w prywatnej stoczni Remontowej Shipbuilding w Gdańsku prezydent Andrzej Duda. Tymczasem kontrakt na budowę prototypu okrętu zawierał rząd PO w... 2013 roku.

Prezydent Andrzej Duda lipiec rozpoczął od wizyty na Pomorzu. Po południu w czwartek prezydent złożył kurtuazyjną wizytę w największej prywatnej stoczni w Polsce, Remontowej Shipbuilding w Gdańsku. Stocznia ta jest w trakcie realizacji intratnych państwowych kontraktów na budowę jednostek dla Marynarki Wojennej: buduje nowe niszczyciele min projektu "Kormoran", w maju zakład oddał ostatni z serii sześciu holowników, a za chwilę ma zacząć budowę trzech fregat w ramach programu "Miecznik".

Czytaj więcej na trojmiasto.wyborcza.pl

Program Miecznik: polskie stocznie zbudują trzy nowe fregaty

Program Miecznik: polskie stocznie zbudują trzy nowe fregaty

Trzy nowe, duże okręty dla polskiej Marynarki Wojennej powstaną w całości w polskich stoczniach – zapewnia Polska Grupa Zbrojeniowa. Do prowadzącego program konsorcjum PGZ-Miecznik dołączyła gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.

- Mamy nadzieję, że nasze kompetencje i doświadczenie Lidera Konsorcjum, budującego serię okrętów Kormoran II we współpracy ze spółkami Grupy PGZ, zaprocentuje teraz przy budowie polskich fregat, przyczyniając się do realizacji tego zadania z sukcesem – powiedział Marcin Ryngwelski, prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding S.A.

Czytaj więcej na tech.wp.pl





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Pliki cookies  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź