seaman

dotpay
geotrust

50 mln zł na remonty w polskich stoczniach

50 mln zł na remonty w polskich stoczniach

Polska Żegluga Morska - największy polski armator wyremontuje w tym roku w polskich stoczniach 13 swoich statków. Łączny koszt remontów to około 50 mln zł.

Największym beneficjentem zleceń PŻM w br. jest Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" ze Szczecina - poinformował w czwartek rzecznik Grupy PŻM Krzysztof Gogol. Do tej pory przeprowadzono tam remonty pięciu masowców PŻM: "Irydy", "Isoldy", "Irmy", "Miedwia" oraz "Drawska" a także dwóch promów "Polonii" i "Skanii" (oba zarządzane przez spółkę z Grupy PŻM - Unity Line).

Obecnie w "Gryfii" trwa remont "Podhala", a do końca roku do szczecińskiej stoczni na remont mają przypłynąć jeszcze "Resko" oraz "Wicko".

Czytaj więcej na wnp.pl

Papież pomaga rodzinom zaginionych marynarzy

Papież pomaga rodzinom zaginionych marynarzy

Papież Franciszek wysyła pomoc finansową dla rodzin zaginionych członków załogi statku Gulf Livestock 1, który 2 września zatonął niedaleko Japonii. Ojciec Święty chce w ten sposób wyrazić swoją bliskość i solidarność z tymi, którzy utracili swoich bliskich.

Papież Franciszek, za pośrednictwem Dykasterii Integralnego Rozwoju Człowieka, zdecydował się pomóc finansowo wszystkim rodzinom członków załogi statku Gulf Livestock 1, który zatonął 2 września br. w pobliżu japońskiej wyspy Amami Ōshima.

Czytaj więcej na niedziela.pl

Ocieplenie klimatu otwiera północną drogę morską

Ocieplenie klimatu otwiera północną drogę morską

To najkrótsza, a więc i najbardziej ekonomiczna droga transportu między Europą, a Dalekim Wschodem, czyli m.in. Chinami i Japonią. Jest tylko jeden problem - lód. Ten w tym roku nie stawiał przeszkód. Przepłynął tą trasą rosyjski żaglowiec.

Pierwszy statek do polskich portów dopłynął tą drogą w 2012 roku. Przewoził płaty śmigieł turbin wiatrowych. Przez większość roku potrzebne jednak było tam wsparcie lodołamaczy, co redukowało korzyści ekonomiczne. Okazuje się jednak, że w tym roku 99-letni rosyjski żaglowiec Sedow pomyślnie ukończył podróż Północną Drogą Morską. Wypłynął z Władywostoku 18 sierpnia, kilka dni później przeszedł Cieśninę Beringa. W ostatni wtorek zakończył przeprawę wschód-zachód mijając najbardziej wysunięty na wschód punkt Europy, południowy kraniec archipelagu Nowa Ziemia. Statek ma dotrzeć w najbliższych dniach do Murmańska - opisuje portalmorski.pl.

Czytaj więcej na businessinsider.com.pl

Bar z jachtu Hitlera trafi pod młotek

Bar z jachtu Hitlera trafi pod młotek

Aluminiowy bar w kształcie globu, wraz z pięcioma mosiężnymi stołkami barowymi, trafi pod młotek w amerykańskim stanie Maryland. Dom aukcyjny napisał, że bar pochodzi z jachtu Adolfa Hitlera - poinformował serwis internetowy dziennika "The Guardian".

Bar, stanowiący niegdyś część niemieckiego okrętu wojennego klasy awizo Grille, spędził 70 lat w stodole i domu w Maryland. Dom aukcyjny Alexander Historical Auctions szacuje, że może osiągnąć cenę 250 tys. dolarów. Ma zostać sprzedany 29 października.

Czytaj więcej na rmf24.pl

Sołdek popłynął na największy od 35 lat remont

Sołdek popłynął na największy od 35 lat remont

W sobotę, 17.10.2020, statek-muzeum Sołdek został odcumowany od nabrzeża OłowiankiMapka i odholowany przez dwie jednostki do Gdańskiej Stoczni Remontowej. Tam przejdzie warty 2,8 mln zł remont i po około miesiącu wróci na swoje miejsce. We wrześniu 2021 roku otwarta zostanie nowa wystawa w zmodernizowanych wnętrzach Sołdka.

Jako że wybudowany w 1948 roku statek pełni od 35 lat funkcję muzeum, ma wyłączone silniki główne oraz układy napędowe, dlatego na teren Stoczni Remontowej musiał zostać odholowany.

Czytaj więcej na trojmiasto.pl

Film na niedzielę

Film na niedzielę

Próby wyprostowania łodzi rybackiej

Jak wygląda rejs luksusowym statkiem w czasie pandemii

Jak wygląda rejs luksusowym statkiem w czasie pandemii

Statki wycieczkowe wróciły na wody, chociaż na razie tylko w rejonie basenu Morza Śródziemnego. Ze względu na pandemię koronawirusa na każdym statku obowiązuje surowy reżim sanitarny. Testy na koronawirusa na godzinę przed wejściem na statek, specjalne bransoletki, które rejestrują, kto stał obok zbyt blisko i zbyt długo, czy codzienne sprawdzanie temperatury ciała, to nie jedyne usprawnienia, które mają pomóc w bezpiecznym podróżowaniu. O tym, jak wyglądał ośmiodniowy rejs statkiem MSC Grandiosa, opowiedziała Bożena Postrożna, Polka mieszkająca we Włoszech i prowadząca bloga o rejsach.

Morska branża wycieczkowa to intratny biznes. Olbrzymie statki mogą zabrać na pokład nawet sześć i pół tysiąca pasażerów plus załogę, a ich wnętrza to małe miasta – z butikami, barami, dyskotekami, kaplicami, SPA, bibliotekami, parkami rozrywki, teatrami, itd. Rejsy trwają od kilku dni do kilku miesięcy, a olbrzymie wycieczkowce można spotkać niemal w każdym większym porcie na świecie. Nic dziwnego, że wart miliardy euro biznes nie chce zwolnić nawet mimo pandemii koronawirusa.

Czytaj więcej na podroze.onet.pl

Statek „Karlino” bohaterem relacji NASA

Statek „Karlino” bohaterem relacji NASA

Widzowie na całym świecie, którzy obserwowali sobotnią relację na żywo NASA z Cape Canaveral, a poświęconą próbom słynnej rakiety SpaceX, mogli się przekonać, jak wszędobylskimi statkami są masowce Polskiej Żeglugi Morskiej.

Kiedy operatorzy kamer portowych próbowali pokazać jedną z jednostek, które wykorzystywane są do przechwytywania spadających na spadochronach części rakiet, przed obiektywem wyrósł im nagle m/s „Karlino”, masowiec PŻM. Polski statek skutecznie zasłonił całą perspektywę, stając się tymczasowym bohaterem kadru.

Czytaj więcej na 24kurier.pl

W poniedziałek rusza neutralizacja Tallboya

W poniedziałek rusza neutralizacja Tallboya

W poniedziałek (12 października) nasza Marynarka Wojenna rozpocznie w Świnoujściu operację neutralizacji Tallboya, wielkiej bomby lotniczej z okresu II wojny światowej. To największa akcja tego typu w historii naszej Marynarki Wojennej.

Przypomnijmy: w związku z operacją ewakuowanych zostanie kilkuset mieszkańców w strefach najbardziej zagrożonych, a przeprawa promowa „Centrum” będzie czasowo zamknięta. W poniedziałek (12 października) przed g. 9 ponad 700 mieszkańców wyspy Karsibór opuści swoje domy. Wrócą do nich po g. 17. Sytuacja ma powtarzać się przez kolejne dni. Podobnie jak ograniczenia na przeprawie. Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia zaapelował do mieszkańców, żeby w ramach możliwości, zostawiali auta w domu i korzystali z komunikacji miejskiej oraz rowerów. Akcja ma zakończyć się do piątku (16 października). Jest jednak szansa, że siły 8. Flotylli Obrony Wybrzeża uporają się z „Tallboyem” szybciej i zakończenie akcji nastąpi już w środę.

Czytaj więcej na 24kurier.pl

Film na niedzielę

Film na niedzielę

Wärtsilä & Pastrovich Studio stworzy hybrydowy statek pasażerski

Gdy Wulkan znów ożył

Gdy Wulkan znów ożył

Firma, która produkowała tu statki, powstała jeszcze w połowie XIX wieku, gdy Szczecinem administrowały Prusy. Po II wojnie światowej pierwszą modernizację Wulkana rozpoczęto w drugiej połowie lat 50., gdy do miasta przyjechał inżynier Eugeniusz Skrzymowski, późniejszy dyrektor Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego, a potem organizator okrętownictwa na Politechnice Szczecińskiej i profesor, który wykształcił kilka pokoleń kadr naukowych i stoczniowych.

Wcześniej pełnił już ważne funkcje w stoczniach Trójmiasta. W Stoczni Gdańskiej pracował m.in. przy „Sołdku”, a w Gdyni był dyrektorem Stoczni im. Komuny Paryskiej. Wraz z gdańszczaninem, docentem i późniejszym profesorem – Jerzym Doerfferem – E. Skrzymowski kierował zespołem, który przygotował koncepcję stworzenia na Wulkanie nowoczesnego ośrodka kadłubowego zdolnego do konkurencji ze stoczniami zachodnimi. Po odbudowie ośrodek miał dwie pochylnie. Dodajmy, że dyrektorem stoczni był wtedy słynny Henryk Jendza. Pierwszym zwodowanym statkiem był 29 września 1959 roku „Janek Krasicki” (na zdjęciu).

Czytaj więcej na 24kurier.pl

Tajemnica nieznanego chłopczyka z Titanica

Tajemnica nieznanego chłopczyka z Titanica

19-miesięcznego chłopca znalazła ekipa Mackay-Bennett, nazywanego statkiem kostnicą, który wysłano z Halifaksu w Kanadzie w celu zabrania ciał ofiar Titanica. Marynarze i balsamiści zobaczyli jego ciałko, okutane w kilka warstw ubrań, gdy unosiło się na wodzie. Jego twarzyczka była skierowana w ich stronę. Chociaż wielu zmarłych z Titanica pochowano na morzu, on jako najmłodsza ofiara tej morskiej tragedii, spoczął na cmentarzu, ale bez imienia i nazwiska. Po wielu latach udało się ustalić, kim był nieznany chłopiec z Titanica.

Płynący z angielskiego Southampton do Nowego Jorku Titanic zatonął w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, po tym jak zderzył się z górą lodową. Na pokładzie łącznie z załogą przebywało około 2228 osób, zginęło 1,5 tys., a ocalało nieco ponad 700. Większość ofiar stanowili pasażerowie trzeciej klasy. To właśnie w tej grupie znalazła się najmłodsza ofiara Titanica - nieznany chłopiec, którego wyłowiono z morza i pochowano na cmentarzu Fairview w kanadyjskim Halifaksie.

Czytaj więcej na fakt.pl

Akademia Morska tym razem rozpoczyna kameralni

Akademia Morska tym razem rozpoczyna kameralni

W sobotę nowy rok akademicki rozpoczęła Akademia Morska w Szczecinie. Jednak tradycyjnego przemarszu studentów przez Wały Chrobrego nie było.

Z powodu pandemii uczelnia zorganizowała kameralną uroczystość, podczas którego ślubowanie na sztandar złożyli przedstawiciele studentów w imieniu swoich kolegów.

– To życie napisało za nas scenariusz dzisiejszej uroczystości, ale mimo że spotykamy się podczas tak skromnych obchodów, chciałbym wam pogratulować wyboru. Zdobędziecie tu wiedzę i umiejętności, ale też nauczycie się tutaj rozwiązywać problemy – mówił do młodych ludzi minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Czytaj więcej na 24kurier.pl

Film na niedzielę

Film na niedzielę

Indonezja przejmuje wietnamską łódź rybacką

Trójkąt Bermudzki - czy faktycznie "wszystko tam znika"?

Trójkąt Bermudzki - czy faktycznie "wszystko tam znika"?

Trójką Bermudzki to ulubione miejsce wszelkich pasjonatów zjawisk paranormalnych, teorii spiskowych i paranaukowych hipotez dotyczących tego szczególnego regionu Atlantyku. Uważają oni, że właśnie w tym miejscu zdarzają się rzeczy niewytłumaczalne, znikają bez śladu statki i samoloty. A niektórzy zarzekają się, że w tym miejscu widzieli UFO czy też inne tajemnicze i niewytłumaczalne zjawiska. A co na temat tego szczególnego w świadomości wielu ludzi regionu mówi nauka?

Zacznijmy od danych statystycznych. Legenda Trójkąta Bermudzkiego buduje w wielu ludziach przekonanie, jakoby właśnie w tym, bliżej nieokreślonym miejscu na północnym Atlantyku - pomiędzy Florydą, Karaibami a Bermudami - masowo ginęły statki i samoloty. Owszem, zdarzały się tu do dziś niewyjaśnione zaginięcia, z których najbardziej znanym przypadkiem jest zaginięcie w grudniu 1945 roku całej eskadry amerykańskich samolotów Grumman TBF Avenger oraz wysłanego z misją ratunkową hydroplanu Martin Mariner PBM-5. Jednak jeżeli chodzi o liczbę zaginięć, katastrof i innych zdarzeń, to Trójkąt Bermudzki nie tylko nie jest wyjątkowy, ale wręcz jest bardzo spokojnym akwenem. Rzućcie okiem na poniższą mapkę opracowaną przez firmę ubezpieczeniową Allianz.

Czytaj więcej na komputerswiat.pl

Polskie Linie Oceaniczne kupiły rorowiec

Polskie Linie Oceaniczne kupiły rorowiec

Kilka miesięcy temu Polskie Linie Oceaniczne zapowiedziały wymianę floty na jednostki bardziej nowoczesne i o większej masie ładunkowej. Rynek liczył na zamówienia w stoczniach, jednak na ten moment skończyło się zakupem jednostki z drugiej ręki.

- Polskie Linie Oceaniczne weszły w posiadanie nowej jednostki typu ro-ro o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m. Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Zerań, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku - podano w komunikacie.

Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. Jest on obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. Jednostka ma 193 m długości i 23 m szerokości.

Czytaj więcej na biznes.trojmiasto.pl





REKLAMY GOOGLE
Regulamin  | Polityka prywatności  | Pliki cookies  | Płatności  | Reklamy  | Kontakt
strony internetowe łódź